pomoc

Do kogo o pomoc

Do kogo po pomoc – czyli jak wybrać specjalistę?

Oferta usług z zakresu pomocy psychologicznej jest obszerna i łatwo o poczucie zagubienia – kto jest mi potrzebny: psycholog, psychiatra, psychoterapeuta? Czym różnią się te specjalności?

Psycholog posiada kwalifikacje do świadczenia usług psychologicznych z zakresu diagnozowania, orzekania, opiniowania, udzielania pomocy psychologicznej i prowadzenia psychoterapii.

Psychiatra to lekarz specjalista zajmujący się badaniem, zapobieganiem i leczeniem zaburzeń i chorób psychicznych, posiada uprawnienia do prowadzenia farmakoterapii oraz do wystawiania zwolnień L4.

Psychoterapeuta to specjalista zajmujący się pomocą w różnorodnych schorzeniach i  problemach natury psychologicznej człowieka. W tej specjalności główną metodą leczenia (w odróżnieniu od stosowanych w psychiatrii leków) jest stosowanie technik terapeutycznych w oparciu o kontakt międzyludzki. By wykonywać ten zawód absolwent studiów wyższych humanistycznych musi podjąć kształcenie na 4-letnich studiach podyplomowych.

Często bywa tak, że specjaliści pełnią podwójne role: psycholog-psychoterapeuta, bądź psychiatra, który oprócz leczenia medycznego prowadzi również psychoterapię.

Kogo więc wybrać?

W zależności od nasilenia trudności, z jakimi próbujesz się uporać można wstępnie przewidywać czy wystarczy konsultacja u psychologa, czy problem jest głębszy i będzie wymagał psychoterapii bądź włączenia leków. Ale nie musisz się tym zajmować sam. Najczęściej podczas pierwszej wizyty ze specjalistą omawiasz różne możliwości uzyskania pomocy najbardziej dopasowanej do Twoich potrzeb. Wspólnie omawiana jest celowość konsultacji psychiatrycznej, czy nawet lekarskiej z zakresu podstawowej opieki – przy pewnych objawach wskazane jest sprawdzenie stanu tarczycy czy ogólnej morfologii by móc profesjonalnie i celnie działać na rzecz przywracania równowagi.

Jeśli chodzi o indywidualny wybór terapeuty, trzeba najpierw z nim się po prostu spotkać i ocenić swoje odczucia. Warto odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:

  • Czy ten człowiek budzi moje zaufanie?
  • Czy czuję się w jego obecności bezpiecznie?
  • Czy miejsce spotkań mi odpowiada?
  • Czy terapeuta uważnie mnie słucha?
  • Czy zadaje ważne pytania?
  • Czy ma formalne wykształcenie?
  • Czy posiada doświadczenie?
  • Czy rozwija się poprzez szkolenia?
  • Z czasem można też ocenić czy spotkania prowadzą do jakiejś zmiany?

Często kończąc pierwsze spotkanie terapeuta pyta czy uważamy, że współpraca między nami może się udać. Warto wtedy porozmawiać o swoich wrażeniach. Czasami od pierwszego momentu wiemy, że ‘to jest to’, bo udało się nawiązać dobry kontakt. Bywa jednak, że mamy pewne wątpliwości i trzeba dać sobie czas na przekonanie się jaki będzie dalszy przebieg relacji i wtedy podjąć decyzję.